Projekti kuvia

Tässä ensimmäisiä moottorin kunnostuksia joita tehty. Thaimaassa vailla asianmukaisia työkaluja. Koko moottori purettiin, puhdistettiin ja laakeroitiin uusiksi. Kansi koneistettiin ja kaikki tiivisteet uusittiin. Melkoinen työmaa vilkkaan tien varrella ilman nosturia mutta jostain se on pitänyt ammattitaito hankkia.

Tässä vähän harvemmin autokorjaamolla tehtävää remonttia, mutta meillä nämäkin onnistuu. Natikan moottorin kunnostus jossa uusittiin männät, sylinteriputket, kiertokanget, laakerit ja tiivisteet. Kansi käytettiin koneistamolla joka teki meille asennus valmiin kannen. Tämä remontti tehtiin vielä ulkosalla hikea säästelemättä. Keulan irroitus kotikonstein ei ole se helpoin rasti. Summasumlaarum. Tälläkin kertaa moottori tuli kuntoon ja palvelee varmasti omistajaansa vielä vuosia työkäytössä.

Hitsaus töistä ei kovin usein kerkeä kuvia napsuttelemaan mutta yrityksemme ensimmäinen isompi helmojen korjaus operaatio tietenkin piti kuvata edes osittain. Tässä vw transportteriin uusittiin kynnyksen sisempi kantti, pääty palat sekä kyljen kynnys profiilit koko matkalta. Samalla kun kynnys oli auki siistittiin ja maalattiin kynnyksen sisältä myös kantavat rakenteet. Kaikki pellit on sisäpuolelta maalattu ennenkuin on paikalleen hitsattu. Tämän jälkeen koteloon suihkutettu viuhkalla ensin kotelo maalia ja sen jälkeen kotelosuojaa ja ulkokuori tietenkin maalattu auton omalla värillä. Halpaahan tämä ei valitettavasti ole mutta jos halutaan pitkään kestäviä korjauksia niin hitsauksissa täytyy minimoida maalaamattoman pinnan jääminen alttiiksi kosteudelle. Lopputulos oli asiakkaan mielestä juuri sellainen kuin hän toivoikin ja siksi tätä kehtaa muillekkin näytellä.

Tässä meillä ensimmäinen Fin Mekanix Oy nimen alla tehty "vähän" isompi huolto. Ford 1.0L ecoboost M1DA moottorilla tuli ensimmäiseen jakohihnan vaihtoonsa. Tehdashan näihin suosittelee hurjaa 240tkm/10V vaihtoväliä hihnalle. Hyvin usein kuulee että jo 90tkm kohdalla remmistä katoaa hampaat, Öljypumppu on tukossa ym. kauhutarinoita. Eikä ne ihan huuhaata ole, mutta usein varmasti unohdetaan mainita minkälaisella huollolla auto on ollut ja onko noudatettu öljyn vaihdossa valmistajan suosituksia esimerkiksi öljyn luokituksen osalta. Väärä öljy tähän koneeseen on kuin venäläistä rulettia. Minkä takia tämän kohdalla mentiin pintaa syvemmälle ? jäähdytin neste vuodot... ovat ihan yhtä suurta myrkkyä tälle koneelle kuin väärä öljykin. Vuotava vesipumppu, sylinteri kannen päädyssä vuotava letkujen liitos kotelo ja soppa on valmis. Järjestelmässä kiertää ilmakuplia sylinteri tason pinnassa ja kuumenee epätasaisesti niin eihän siitä ollut mäntä tykännyt vaan "keventänyt" itseään. Mitä sanoo tähän Fordin tiski ? no kun meillä on ainoastaan tarjolla koko "alakerta liikkuvilla" hintaan 3130€ otatko semmosen ? alakerran pultteja ? ei olee, laakereita ? ei olee, mäntiä ? ei olee. Normaalit varaosa kanavat ? Ei me kyllä pystytä kun ei ole niin ei ole.. No Pe***le. Mitään ei saa mistään mukamas. Ei muuta kun ukko koneen äärelle ja noh.. tulihan sitä istuttua aika tovi... Mutta NYT on sitte kanavat auki ja saatavuutta piisaa. Lohko ja kansi koneistamolle tarkastuksiin ja pärjättiin vielä jopa alkuperäis kokoisilla osilla. Tarvittavat osat tilaukseen loput pesuun ja viikon kuluttua sai alkaa laittamaan palapeliä kasaan. Uusittiin samalla kytkin kun näytti painelaakeri tarttuvan sillä ei näin järjettömän suurta hommaa kannata tehdä toinen silmä sidottuna. Auto tuli tietenkin kasattua ja toimivana tottakai. Miten tässä sitte meidän kohdalla hoidetaan se asiakkaalle informointi ? Suoraan sanottuna aivan käsiä karvasteli tarttua luuriin viidennen kerran ja kertoa että ei tämä nyt ihan remmin vaihdolla kuntoon tule. Asiakasta on informoitu joka ikisestä vastaan tulleesta ongelmasta, aikatauluista, hinnoista sekä syistä miksi mitäkin olisi tehtävä. Mutta kannattiko tässä nyt hakata päätä seinään eikä niellä puheita siitä ettei pysty eikä saa. Kannatti niin meille kuin asiakkaalle! Aiemmin mainittu pelkän alakerran hinta 3130€ Fordin tiskiltä... siihen työt, tiivisteet, koneistukset kannelle yms. yms. oltaisiin sielä 6-7000 euron välimaastossa tämän auton kohdalla. Tällä kertaa mentiin kuitenkin karvan alle 5000€ ja siinä on nyt vähän muutakin uutta ja ihanaa kuin vain tehdas kunnostettu alakerta... Ollaan vielä pieni korjaamo vanhassa kanalassa kitinojan kauniissa maisemissa mutta meillä on enee pippuria ku muilla!

Tässä olisi nyt ensimmäinen tilaus työ. Asiakas tilasi meiltä omien toiveidensa mukaisen koiran kuljetus häkin autoonsa kahdelle koiralle. Kriteereinä oli tukeva ja turvallinen sekä muunneltavissa oleva kuljetus häkki. Häkin päälle tehtiin sidonta pisteillä varustettu levytys matka tavaroille sekä ostoksille sillä auto kuitenkin on perheen päivittäisessä käytössä. Muutamia toivottuja ominaisuuksia listaten. 1. pultti kiinnitys auton lattiassa oleviin kiskoihin. 2. irrotettavat pohjalevyt jolloin lemmikin tekemä vahinko matkan aikana on helppo puhdistaa. 3. Irroitettava väliseinä jolla saa häkin jaettua kahdeksi mikäli toinen koira on tiineenä tai muuten vain ei tule pitempiä matkoja toimeen kaverin kanssa (Tästä syystä myös kaksi erillistä ovea). 4. Irrotettavat tukeva kansi ja taka seinä sidonta lenkeillä matka tavaroiden turvallista sidontaa varten. Mitäs tämmöinen sitten tulee maksamaan ? Häkin mittojen mukaan valmistus toiveista riippuen 1000 - 2000€. Mikäli kiinnostus heräsi niin tervetuloa paikanpäälle käymään ja räätälöidään teidänkin perheen lemmikeille turvallinen ja käytännöllinen ratkaisu auto matkoille.

Meillä ne käy suuremmatkin moottorin huollot. Tässä ehkä työläimmästä päästä oleva audin 3.0tfsi moottori. Jakoketju venähtänyt aika pahoin ja voidaan sanoa että viime metreillä hakeutui huoltoon ennen isompia tuhoja. Ketju oli jo hakannut nokka akselin hammaspyöriin vekit tehden niistä käyttökelvottomat sekä katkonut ylä laahaimen. Ketjun ollessa moottorin "väärällä" puolella on vaihtoehtoja 2. vaihteisto irti ja pinseteillä ketjun vaihto niinkuin gynekologit konsanaan taikka ihan reilusti moottori pöydälle ja ajoittamaan. Jälkimmäinen vaihtoehto näissä tapauksissa aina se järkevin sillä remontin ollessa jo muutenkin hintava ei näitä kannata tehdä vähän sinne päin.. Moottorin ollessa irti käytiin samalla läpi kaikki letkut, johdot, hihna pyörät yms. muutoin työläästi vaihdettavat osat ja tarpeen ilmetessä asiakkaan toiveesta kuluneet osat vaihdettiin. Näin saatiin moottori muutenkin kuin jakoketjun osalta semmoiseen kuntoon ettei muuta kuin kovaa ajoa! Ennakoimalla kuluvien osien vaihtoa tälläisen remontin yhteydessä säästää selvää rahaa ja paljon.

Tässä taas yksi moottorin kunnostus projekti. Auto tuli pajalle koska jäähdytin nestettä häviää sekä moottori syö öljyä. Mitä tutkinnassa paljastui oli se että termostaatti jumis, kone keittänyt, kansipultti poikki, männän renkaat jumis, sylinterissä paha skraidu ja ketju ihan viimeisimmilleen venynyt. Maailmalta saatiin 0,5mm ylikoon männät renkaineen ja ei kun hilut J.Perälän pajalle kunnostettavaksi. Sielä todettiin vielä sylinteri kannessa olevien venttiilien ohjuri holkkien paha välys. Kansi tasohiottiin, venttilien ohjurit ja tiivisteet vaihdettiin, Lohko porattiin 0,5mm ylikokoon ja tasopinta oikaistiin. Ja ei muutakun moottori kasaan ja vetoja. Nyt kelpaa taas päästellä eikä öljyn kulutus hivo polttoaine kulutusta.

Oi Mercedes Benz sinä ilon tuoja. Tai sitten ei... Tässä yksi tyypillinen murheen kryyni... OM642 ja sen öljynlauhdutin ongelmat. Paljon pitää purkaa tieltä ennenkuin uusi lauhdutin ja sen silmälasi tiivisteet löytävät paikalleen. Murheena näissä moottoreissa myös imusarjan läppien toiminta ja sen luotettavuus. No siihen luotettavuuteen löytyy ratkaisu. Tämänkin remontin yhteydessä poistettiin imusarjoilta läpät pois kokonaan ja ohitettiin läppämoottori asiaan kuuluvalla tavalla. Ei ala marsu enää nilkuttamaan. Samaan syssyyn puhdistettiin EGR järjestelmän aiheuttamat karstat imusarjassa ja imukanavissa. Ja moottori hengittää taas kuin uusi. Ja jännittäjille tiedoksi. Imusarjan modifikaatio ja läppien käytöstä poisto ei aiheuta katsastus asemalla viiksien värinää sillä alkuperäiset päästöjen hallinta laitteet ovat edelleenkin täysin käytössä tässä autossa. Meidän tekemä muutos ei myöskään vaadi autolle ohjelmointia ennen tai jälkeen muutoksen. Tämä auto käytiin myös tuoreeltaan katsastamassa remontin jälkeen ja savutus arvo päästö testissä pyöreät 0. Oli ilo luovuttaa taas valmis kunnossa oleva auto asiakkaalle.

Lisää kommentti

Kommentit

Ei vielä kommentteja.