Projekti kuvia

Tässä ensimmäisiä moottorin kunnostuksia joita tehty. Thaimaassa vailla asianmukaisia työkaluja. Koko moottori purettiin, puhdistettiin ja laakeroitiin uusiksi. Kansi koneistettiin ja kaikki tiivisteet uusittiin. Melkoinen työmaa vilkkaan tien varrella ilman nosturia mutta jostain se on pitänyt ammattitaito hankkia.

Tässä vähän harvemmin autokorjaamolla tehtävää remonttia, mutta meillä nämäkin onnistuu. Natikan moottorin kunnostus jossa uusittiin männät, sylinteriputket, kiertokanget, laakerit ja tiivisteet. Kansi käytettiin koneistamolla joka teki meille asennus valmiin kannen. Tämä remontti tehtiin vielä ulkosalla hikea säästelemättä. Keulan irroitus kotikonstein ei ole se helpoin rasti. Summasumlaarum. Tälläkin kertaa moottori tuli kuntoon ja palvelee varmasti omistajaansa vielä vuosia työkäytössä.

Hitsaus töistä ei kovin usein kerkeä kuvia napsuttelemaan mutta yrityksemme ensimmäinen isompi helmojen korjaus operaatio tietenkin piti kuvata edes osittain. Tässä vw transportteriin uusittiin kynnyksen sisempi kantti, pääty palat sekä kyljen kynnys profiilit koko matkalta. Samalla kun kynnys oli auki siistittiin ja maalattiin kynnyksen sisältä myös kantavat rakenteet. Kaikki pellit on sisäpuolelta maalattu ennenkuin on paikalleen hitsattu. Tämän jälkeen koteloon suihkutettu viuhkalla ensin kotelo maalia ja sen jälkeen kotelosuojaa ja ulkokuori tietenkin maalattu auton omalla värillä. Halpaahan tämä ei valitettavasti ole mutta jos halutaan pitkään kestäviä korjauksia niin hitsauksissa täytyy minimoida maalaamattoman pinnan jääminen alttiiksi kosteudelle. Lopputulos oli asiakkaan mielestä juuri sellainen kuin hän toivoikin ja siksi tätä kehtaa muillekkin näytellä.

Tässä meillä ensimmäinen Fin Mekanix Oy nimen alla tehty "vähän" isompi huolto. Ford 1.0L ecoboost M1DA moottorilla tuli ensimmäiseen jakohihnan vaihtoonsa. Tehdashan näihin suosittelee hurjaa 240tkm/10V vaihtoväliä hihnalle. Hyvin usein kuulee että jo 90tkm kohdalla remmistä katoaa hampaat, Öljypumppu on tukossa ym. kauhutarinoita. Eikä ne ihan huuhaata ole, mutta usein varmasti unohdetaan mainita minkälaisella huollolla auto on ollut ja onko noudatettu öljyn vaihdossa valmistajan suosituksia esimerkiksi öljyn luokituksen osalta. Väärä öljy tähän koneeseen on kuin venäläistä rulettia. Minkä takia tämän kohdalla mentiin pintaa syvemmälle ? jäähdytin neste vuodot... ovat ihan yhtä suurta myrkkyä tälle koneelle kuin väärä öljykin. Vuotava vesipumppu, sylinteri kannen päädyssä vuotava letkujen liitos kotelo ja soppa on valmis. Järjestelmässä kiertää ilmakuplia sylinteri tason pinnassa ja kuumenee epätasaisesti niin eihän siitä ollut mäntä tykännyt vaan "keventänyt" itseään. Mitä sanoo tähän Fordin tiski ? no kun meillä on ainoastaan tarjolla koko "alakerta liikkuvilla" hintaan 3130€ otatko semmosen ? alakerran pultteja ? ei olee, laakereita ? ei olee, mäntiä ? ei olee. Normaalit varaosa kanavat ? Ei me kyllä pystytä kun ei ole niin ei ole.. No Pe***le. Mitään ei saa mistään mukamas. Ei muuta kun ukko koneen äärelle ja noh.. tulihan sitä istuttua aika tovi... Mutta NYT on sitte kanavat auki ja saatavuutta piisaa. Lohko ja kansi koneistamolle tarkastuksiin ja pärjättiin vielä jopa alkuperäis kokoisilla osilla. Tarvittavat osat tilaukseen loput pesuun ja viikon kuluttua sai alkaa laittamaan palapeliä kasaan. Uusittiin samalla kytkin kun näytti painelaakeri tarttuvan sillä ei näin järjettömän suurta hommaa kannata tehdä toinen silmä sidottuna. Auto tuli tietenkin kasattua ja toimivana tottakai. Miten tässä sitte meidän kohdalla hoidetaan se asiakkaalle informointi ? Suoraan sanottuna aivan käsiä karvasteli tarttua luuriin viidennen kerran ja kertoa että ei tämä nyt ihan remmin vaihdolla kuntoon tule. Asiakasta on informoitu joka ikisestä vastaan tulleesta ongelmasta, aikatauluista, hinnoista sekä syistä miksi mitäkin olisi tehtävä. Mutta kannattiko tässä nyt hakata päätä seinään eikä niellä puheita siitä ettei pysty eikä saa. Kannatti niin meille kuin asiakkaalle! Aiemmin mainittu pelkän alakerran hinta 3130€ Fordin tiskiltä... siihen työt, tiivisteet, koneistukset kannelle yms. yms. oltaisiin sielä 6-7000 euron välimaastossa tämän auton kohdalla. Tällä kertaa mentiin kuitenkin karvan alle 5000€ ja siinä on nyt vähän muutakin uutta ja ihanaa kuin vain tehdas kunnostettu alakerta... Ollaan vielä pieni korjaamo vanhassa kanalassa kitinojan kauniissa maisemissa mutta meillä on enee pippuria ku muilla!

Lisää kommentti

Kommentit

Ei vielä kommentteja.