Mercedes Benz 722.9xx

Mercedes benz 722.9xx vaihteistojen korjaukset

722.9xx ja venttiilipöydän ongelmat

Vaihteiston solenoidit kytkevät vaihteet, säätelevät momentinmuuntimen eli turbiinin lukituskytkintä sekä valvovat hydraulista painetta jotta vaihteiston osat eivät ylikuormitu ja vaihteenvaihdot ovat tasaisia.

Mercedes-Benzin 722.9 7G-Tronic automaattivaihteiston mekatroniikassa esiintyy tyypillisesti vikaa sinisessa kub-solenoidissa, joka ohjaa turbiinilukon toimintaa. Vikakoodeja ei välttämättä tule mutta auto saattaa ravistaa ja kierrosluku seilata. Suosittelemme kyseisen solenoidin vaihtoa aina turbiinin / momentinmuuntimen vaihdon yhteydessä.

Ohjainlaite sisältää nopeusantureita, jotka valvovat vaihteiston toimintaa. Näiden antureiden vika voi aiheuttaa epätarkkaa tiedonsiirtoa vaihteiston ja moottorin välillä.

Yleisimmät oireet ohjainlaiteongelmista
Vaihteen kytkeytymättömyys: Vaihteisto ei siirry eteen- tai taaksepäin.
Vikasuoja-tila (Limp Mode): Ajoneuvo siirtyy hätätilaan ja jää usein 2. tai 3. vaihteelle.
Epätasainen vaihteenvaihto: Vaihteisto vaihtaa epätasaisesti tai viiveellä.
Moottorin häiriövalo (Check Engine Light): Kojetaulussa syttyy häiriövalo, joka liittyy vaihteiston vikaan.
Nopeusmittarin toimintahäiriö: Nopeusmittarin lukemat voivat olla epätarkkoja tai ne eivät toimi ollenkaan.

 
Yleisimmät vikakoodit

  • P0717 Input/Turbine Speed Sensor A Circuit No Signal
    Tuloakselin nopeusanturin signaali puuttuu. Ohjainlaite ei saa tietoa tuloakselin pyörimisnopeudesta, mikä haittaa vaihteiden kytkeytymistä.
  • P0793 Intermediate Shaft Speed Sensor A Circuit No Signal
    Vika lähtöakselin ulostulon nopeusanturissa. Väärät tiedot vaihteiston lähtönopeudesta voivat aiheuttaa vaihteiden kytkeytymisongelmia.
  • P0720 Output Speed Sensor Circuit Malfunction DTC
    Vika lähtöakselin nopeusanturin piirissä. Usein viittaa ohjainlaitevikaan.
  • P0730 Incorrect Gear Ratio
    Virheellinen vaihteen valinta. Tämä viittaa yleensä siihen, että vaihteisto ei pysty tunnistamaan oikeaa vaihdetta.
  • P2767 Input/Turbine Speed Sensor B Circuit No Signal
    Momentinmuuntimen kierroslukutunnistin ei toimi. Voi johtaa tehon menetykseen ja vaihteiston toimintahäiriöön.
  • P2711 Unexpected mechanical gear disengagement
    Vaihteen vaihtaminen epäonnistui. Usein yhteydessä ohjainlaitteen tai hydraulisten komponenttien vikoihin.
  • P2200–P2204
    Useiden eri antureiden signaalit puuttuvat tai ovat virheellisiä. Voi johtua ohjainlaitteen sähköisistä ongelmista tai liitännöistä.
  • P0750 Shift Solenoid A Malfunction
  • P0755 Shift Solenoid B Malfunction
  • P0760 Shift Solenoid C Malfunction
  • P2714 Pressure Control Solenoid D Perf/Off
  • P0894 Transmission Component Slipping

 
Korjausehdotukset

Ohjainlaitteen vaihto tai korjaus
Jos ongelmaa on nopeusantureissa, suosittelemme vaihtamaan kokonaan uuden ohjainlaitteen sillä niiden irroittamisessa voi särkyä koko ohjainlaite.

Vaihteiston öljynvaihto
Säännöllinen öljynvaihto voi estää solenoidien tukkeutumisen ja vähentää kulumista. 

Ota yhteyttä.