Vaihdelaatikon korjaus
Rohajaa ajossa ?
Kuulostaisi kuivana pyörineeltä vaihteistolta/perältä/jakovaihteistolta ja laakerithan tästä yleensä ensimmäisenä moittivat. Äärimmäisissä tapauksissa laakeri voi syödä vaihteiston kotelon korjaus kelvottomaksi tai kuumentuessaan sulattaa voitelu kanavat/johtimet. Myös rattaat ja syncrot tästä saavat yleensä osansa. Vaihteistojen laakeroinnit niin manuaali kuin automaatti vaihteistoihin, periin, jako vaihteistoihin luonnistuvat meiltä.



Vaihteet ei pysy päällä ?
Hyvin tyypillistä citroen, peugeot, nissan, renault, opel pakettiautojen manuaali vaihteistoissa. Syyllinen tähän on yleensä kuluneet synkro rattaat taikka 6 vaihteisten kohdalla kuivana pyörinyt laakeri vaihteistossa. Usein tässä kohtaa on myös vaihteistossa metalliakin pyörinyt sen verta että laakerointi tai ainakin laakeroinnin tarkastus on ajankohtaista.
Kytkin luistaa ?
Kaksois kytkin vaihteistot sekä perinteisellä kytkimellä varustetut vaihteistot. Liikkeelle lähdön hankaluudet eivä ole aina se ainoa syy miksi kytkimiä joudutaan uusimaan vaan usein kytkintä käyttävä mekanismi jo vaatii uutta painelaakeria vanhan vikaantuessa. Huono kuntoisella kytkimellä ei pelkästään ajonautinto kärsi vaan myös vaihteisto. Kunnolla irroittava kytkin säästää vaihteiston vaihteen siirto mekanismeja ja todennäköisyys synkrojen tai siirto haarukoiden vikaantumiselle pienenee.
Vaihteet eivät tahdo kytkeytyä ja antaa vikakoodia ?
Tämä kuulostaa aivan dsg ja muiden vastaavien "automaatti" vaihteistojen vialta. Tässä onkin hyvä muistaa että nämä ovat hyvin usein automaatti ohjattuja manuaali vaihteistoja ja varsinaisen vaihteiston sisältä löytyy ihan sama tekniikka kuin perinteisessä manuaali vaihteistossa. Diagnoosi näissä alkaa usein vikakoodit lukemalla ja niiden perusteella tehtävällä vianhaulla. Näissä hyvin yleistä on mm. mekatroniikan paineakun kovettuminen, mekatroniikassa olevien solenoidien vikaantuminen sekä ihan "aivovika" joka usein vaatii koko mekatroniikan uusimista tai valmistajan uusimmalla ohjelmalla päivittämistä.
Auto nykäisee voimakkaasti liikkeelle lähtiessä ja vaihteet jumittavat ?
Tämänkaltaisia oireita tuottaa mercedeksen 722.6 sarjan vaihteisto sen mekatroniikassa sijaitsevalla johdinlevyllä olevan vaihteiston nopeus anturin vikaantuminen sekä kytkentä venttiilin jumittaminen. Näihin ongelmiin meillä onkin paketti ratkaisu jo valmiina ja lisää tulee jahka kokemusta karttuu.
Yllä nyt hieman esimakua ja mahdollisesti sinunkin autosi vaihteiston ongelmia kuvaavia vaivoja. Vaihteistot ovat kalliita komponentteja autossa ja usein merkkiliikkeiden ratkaisu on uusi vaihteisto ja sillä sipuli. Vaihteistoja voi ja kannattaakin korjata sikäli kun vauriot ovat vielä aluillaan. Käytetty vaihteisto tietenkin monessa kohtaa on houkutteleva vaihtoehto ja usein myös se edullisempi siinä hetkessä. Kuinka ne on huollettu ? Onko tarkastettu ? Onko vedetty raskasta taakkaa autolla ? niin. Näistä kun ei aina käytettyjen vaihteistojen kohdalla ole varmuutta ja uusi korjaamo reissu voi olla nurkan takana odottamassa ja tässä kohtaa olisi ollut halvempi laakeroida muuten ehjä vaihteisto kuin ostaa käytetty ja vaihtaa se kahteen kertaan.
Meiltä löytyy apu useimpiin vaihteistoja vaivaaviin ongelmiin niin pieniin kuin suuriin.